dilluns, 21 de novembre de 2011

Les Cartes de Syd Field

Estic apunt d'acabar-me "Screenplay: The foundations ofscreenwriting" de Syd Field. M'està agradant molt. No puc dir que més que el de Robert Mckee però sí que m'agrada molt. El llibre inclou un munt de conceptes i convencions útils per explicar històries. M'aventuro a dir que el "main concept" del llibre és que un guió és "un tot" format per parts. Aquest tot té un plantejament, una confrontació i un desenllaç , a l'hora, aquestes 3 parts també són un tot amb el seu propi principi, nus i final. Aquest tot avança cap una direcció: Va del principi al final.



Syd Field ens proposa un mètode senzill per ajudar a construir la trama de la nostra història. Syd Field creu en l'estructura de 3 actes i defensa que cadascú dels actes està construït sobre una lògica de plantejament, nus i desenllaç. Així doncs, ens proposa que agafem 3 pilots de 5 cartes cada un per descriure què succeeix en l'acte I de la nostra trama. Aquesta descripció pot respondre a una escena o a una seqüència, en aquest punt tan és. La carta ha d'incloure quelcom que passa. Per exemple, Carta1: en Pau es desperta ressacós amb la roba posada. (és una escena això? una seqüència? ara mateix tan se'ns en fot: Ara mateix no estem escrivint el guió, estem creant la trama que ens permetrà escriure'l.) Carta2: en Pau es troba la seva veïna esnob a l'ascensor. Carta3: en Pau es veu reflectit a la finestra del metro i decideix que ha de canviar.
Segons Syd Field amb 15 cartes hem de poder escriure el plantejament (1er Acte) de la nostre guió. Si en tenim més de quinze estarem donant massa informació si en tenim menys d'11 la nostra trama no avançarà amb prou ritme, serà insípida. Pel segon acte hem d'utilitzar 15 cartes fins al “mid point” o “crisis/reversal” i 15 més després d'aquest. Finalment hem d'utilitzar 15 cartes pel desenllaç.



Aquest sistema de cartes/targetes no serveix per escriure el guió, serveix per començar a escriure el guió sabent què vols escriure.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada